Corona & Reizen
Corona & Reizen
Lange tijd zat de wereld op slot. Reizen buiten Europa was bijna onmogelijk. Gelukkig openen steeds meer landen hun grenzen en kunnen we weer genieten van het moois dat de wereld te bieden heeft. Voel jullie de reiskriebels weer en willen jullie graag weer op pad, maar zijn er nog twijfels en vragen?
Hieronder een paar punten die wellicht wat van die vragen en twijfels wegnemen
Code Geel & Groen
Lange tijd stonden veel landen buiten Europa op oranje. Gelukkig heeft de overheid veel landen buiten Europa weer op geel of groen gezet. Dit betekent dat het veilig is om op reis te gaan. Mochten een kleurcode veranderen in de loop van de tijd dan zullen wij met de reizigers overleggen wat te doen. Code oranje zal niet automatisch leiden tot een annulering van de reis. Dit hangt volledig van de situatie ter plaatse af en of wij (in samenspraak met de lokale agent) het veilig vinden om te reizen.
Verzekeringen en code Oranje
Als naar een land gaat die op oranje staat ben je niet verzekerd horen wij vaak. Dit is onjuiste informatie. Dit verschilt per verzekering. Een aantal reisverzekeringen sluiten zaken gerelateerd aan corona uit, maar er zijn ook verzekeringen die reizen naar een land dat op oranje staat en corona gerelateerde zaken onder hun dekking houden. Bereid dit dus goed voor. Kijk bij een verzekering wat de annuleringsvoorwaarden zijn bij corona. Ziektekosten in het buitenland in verband met corona zijn ook gedekte door je basis ziektekosten verzekering maar meestal maar tot een maximum. Kijk ook goed naar de repatriëring e.d. Neem gerust contact hierover op en weet dat wij verplicht zijn tot hulp en bijstand in het buitenland en jullie, samen met lokale partner, zullen bijstaan bij problemen in het buitenland.
Situatie ter plaatse
In de landen die wij nu weer aanbieden hebben de overheden uitgebreide wet- en regelgeving om de veiligheid en gezondheid onder controle te houden. Deze regelgeving wordt goed opgevolgd door hotels, vervoersmaatschappijen en andere aanbieders binnen de toeristische sector. Wij hebben goede contacten met onze leveranciers ter plaatse die ons adviseren wat veilig is en wat niet. Wij overleggen continu in hoeverre er gereisd kan worden naar onze landen. De veiligheid van de reiziger staat hierbij voorop.
Veranderingen ter plaatse en in Nederland
Doordat het coronavirus nog niet onder controle is, verandert ook de regelgeving zowel in Nederland als in de landen die wij aanbieden. Hierdoor kunnen de eisen om een land binnen te komen wijzigen. Het is de verantwoording van de reiziger om hier aan te voldoen. Wij zullen natuurlijk ondersteunen om aan de eisen te voldoen. Als de reis gewoon door kan gaan is er geen reden tot annulering.
Ook ter plaatse kunnen wijzigingen plaats vinden waar de reiziger rekening mee moet houden. Zie hiervoor onze coronadisclaimer. Het is in deze tijd belangrijk om je als reiziger extra goed voor te bereiden op een reis; door veel informatie te lezen en om de actuele voorwaarden per land in de gaten te houden, ook tijdens de reis. Een flexibele instelling wordt altijd al verwacht tijdens het reizen maar nu meer dan ooit.
Ben ik mijn geld kwijt als mijn reis niet doorgaat?
Als erkende reisorganisatie houden wij ons aan de Nederlandse wetgeving. Dit houdt in dat als wij een reis niet kunnen uitvoeren zoals afgesproken en er wezenlijke veranderingen zijn, de klant de reis kosteloos mag annuleren. Is een land open en kan de reis gewoon doorgaan dan zijn de gebruikelijke annuleringsvoorwaarden van toepassing. Lees hiervoor onze coronadisclaimer en algemene voorwaarden.
Wij raden onze klanten ook aan goed naar hun annuleringsverzekering te kijken om te zien wat deze allemaal dekt. Dit verschilt ook per verzekeringsmaatschappij.
Bij eventueel faillissement van Young Travel Company zijn de reisgelden gedekt door de GGTO.
Wat als mijn reis echt niet kan doorgaan?
Dan gaan we samen op zoek naar een oplossing. Dit kan zijn het omboeken van de reis naar een ander moment of het compleet annuleren van de reis. Het zal afhangen van de oorzaak van de annulering wie de kosten van annulering zal dragen. Kijk hiervoor ook bij onze algemene voorwaarden.
Voordelen van het reizen in 2022
Op dit moment is het overal veel rustiger dan voor de corona periode. Dit betekent voor jullie dat er meer ruimte is om rustig de hoogtepunten van een land te bezoeken. Daar waar voorheen drommen toeristen stonden is er nu ruimte. Denk aan verlaten stranden, rustige wildparken en de ruimte bij bezienswaardigheden. De lokale bevolking is vaak blij als er weer toeristen komen en zullen je op handen dragen.
Toeristen zijn meer dan welkom
In de landen die wij bezoeken zijn een groot deel van de mensen afhankelijk van toerisme. De chauffeurs, de mensen die in de hotels werken, in de winkels en restaurants, allemaal verdienden ze hun inkomen met toeristen. Zo konden ze hun kinderen beter onderwijs geven en een dak boven hun hoofd. Sinds de corona tijd is die bron van inkomsten weggevallen en hebben ze het zwaar; op zoek naar ander werk en de eindjes aan elkaar knopen. Ze zullen blij zijn als ze je weer kunnen verwelkomen. Dat zul je merken in het hartelijke ontvangst die je van iedereen krijgt.
Vaccinaties en gezondheidsdocumenten
Voor de meeste landen die wij aanbieden zijn vaccinaties verplicht om het land binnen te komen en om verplichte quarantaine te vermijden. Daarnaast heb je vaak ook nog andere gezondheidsdocumenten nodig: PCR testen die niet ouder zijn dan 72 uur, (online) gezondheidsverklaringen of verplichte verzekeringen. Dit verschilt allemaal per land en is ook aan veranderingen onderhevig. Wij adviseren jullie uiteraard hierbij. Maar het hebben van de juiste papieren bij incheck is de verantwoordelijkheid van de reiziger. Ook de kosten hiervan zijn voor rekening van de reiziger. Ook voor de terugreis naar Nederland zijn soms weer gezondheidsverklaringen of testen noodzakelijk. Ook hierbij zullen wij jullie, samen met de lokale partner, weer ondersteunen maar ligt de verantwoordelijkheid en de kosten bij de reiziger. Mochten jullie hierdoor niet kunnen terugreizen op de geplande data dan zullen wij jullie uiteraard helpen bij het omboeken van de terugreis. Eventuele kosten zijn voor de reiziger, check bij je reis- en annuleringsverzekering of dit is verzekerd.
Praat mee over deze blogpost.
"*" geeft vereiste velden aan
- Copyright 2025 - Young Travel Company